Enter Title Minimize

SAVJETI ZA ODRŽAVANJE JEDARA


Pravilno održavanje jedara je jednostavno i iziskuje malo vremena, no može stvoriti velike razlike u trajanju i performansama Vaših jedara. Bilo da imate nova regatna jedra izrađena od Kevlara i Dacron cruising jedra, povremeno održavanje može maksimizirati vrijednosti Vašeg ulaganja.

Izbjegavajte trešnju jedra

Najbolji način za održavanje čvrstoće i oblika jedra je minimizirati trenutke kada se jedro trese na vjetru. Trešnjom i lamatanjem stražnjeg poruba gube se svojstva platna u vrlo kratkom vremenu, stoga svaki napor uložen u suzbijanje trešnje je dragocijen. To je vrlo značajno kod Kevlar jedara gdje se svojstva mogu izgubiti u nekoliko sati.

Postoji nekoliko načina za produženje svojstava jedra. Ne vozite pod punim gasom motora dok plovite u vjetar sa podignutim glavnim jedrom. Ukoliko potpomažete sa glavnim jedrom, neka bude natrimano kako nebi treslo. Pri jakim vjetrovima skratite jedro dovoljno da se ne trese. Uvijek držite dovoljno nategnute stražnje porube prednjeg i glavnog jedra radi suzbijanja njihovog lamatanja.

Ne prekoračujte preporučenu jačinu vjetra

Jedno od najbržih načina da uništite jedro jest da ga koristite pri većim jačinama vjetra od onih za koje je jedro namijenjeno. Najbolji način da to izbjegnete je da se pridržavate preporuka Northovih stručnjaka o maksimalnoj jačini vjetra za pojedino jedro. Često je taj limit označen na škotnom roglju prednjeg jedra za regate. Ukoliko nije, saznajte maksimum jedra od Northovog stručnjaka i označite ga na škotnom roglju tako da Vaš tim prepozna svojstva jedra.

Smanjite habanje jedra

Habanje jedra o neki dio broda je jedan od najvećih problema za jedro. Što se jedro više haba o dio broda ili snasti, prije je vjerojatno da će ono izgubiti na kvaliteti. Postoji nekoliko dobrih savjeta da produžite vijek trajanja jedra: izbjegavajte habanje koliko je god to moguće, odnosno ne dopustite da se zavjetrinski dio jedra haba o zaputku, ne vucite jedro preko neklizajuće palube, oko pripona ili uz dok.

Ako ne možete izbjeći habanje, pokušajte ga minimalizirati. Koristite trake ili kožu kako biste obložili križeve jarbola, vrhove stupića - svaki dio broda koji se haba o jedro. Ovo je jako bitno ako često koristite lagana jedra kao spinaker ili laganu genovu. Provjerite svoj brod ima li neobloženih križeva, oštrih rubova na karabinima, nezaštićenih vijaka, štopera itd. i obložite ih. Sjetite se provjeriti svaki put prednji dio jarbola, s obzirom da se prednja jedra svaki put habaju u trenutku letanja.

Zaštitite jedra od sunca

Izravne sunčeve zrake jedan su od najgorih neprijatelja za jedra jer utječu na raspadanje platna. Stoga sklonite jedro sa sunca onda kada ga ne koristite. Prednja jedra koja se namataju moraju imati UV zaštitu na stražnjem i donjem porubu kako bi bila zaštićena i dok su namotana. Ukoliko slažete glavno jedro na deblenjak, vodite računa da uvijek bude pokriveno zaštitnom navlakom.


Spremajte suha i posložena jedra

Dok jedro nije u funkciji, ono treba biti spremljeno suho, očišćeno od soli i pravilno složeno u torbu za jedro. Ne slažite ga po istim naborima svaki put, jer tako će se stvoriti nekoliko većih i stalnih nabora na određenim dijelovima jedra. Različitim preslaganjem svaki put nabori neće očvrsnuti i na taj način će se zadržati forma i svojstva jedra. Većina one-design jedara trajati će duže ukoliko su namotana u primjerenu duguljastu vreću za jedro. Spremite spinaker suh i olabavljen u snuffer čarapu ili ga pažljivo skupite u torbu za spinaker pazeći da ga ne poderete prilikom skupljanja. Ne spremajte mokar spinaker ni na kratko vrijeme jer će tamne boje poblijediti u svijetlije a vlaga će pogodovati razvoju plijesni.


SPECIFIČNE POTREBE ZA PLATNA

Northove tkanine za jedra danas su dugotrajnija i bolje oblikovana nego ikad dosad. Mi testiramo svaki komad materijala koji ulazi u izradu jedra, a sve to radi povećanja vrijednosti za Vas! Ipak, moderne tkanine zahijevaju određenu brigu kako bi se produžila svojstva i kvaliteta jedra.

Mylar

Jedra napravljena od Mylar filma laminiranog poliesterskom osnovom pružaju dodatnu snagu za svoju težinu, no također su relativno krhka, stoga je potrebno:

» Ne koristite jedro za jačine vjetra više od preporučene
» Ne koristite genove koje nemaju pojačanja
» Ne dopustite nepotrebno lamatanje jedra
» Ne rastežite prekomjerno prednji porub Mylar jedra. Mylar jedro traži minimalnu nategnutost u prednjem porubu za idealnu nategnutost cijelog jedra. Stoga, nategnite konope i Cunningham tek toliko da izravnate horizontalne nabore prednjeg poruba. Označite mjesta na konopima genove dok je jedro podignuto kako ne bi u trenutku dolaska zavjetrinsku oznaku nepotrebno natezali jedro.
» Postoje određene mjere predostrožnosti koje treba poduzeti s Mylar jedrima: ne dopustite da se ikakva otapala pospu po jedru (primjerice sredstva za čišćenje i dizel gorivo) jer će ona otopiti ljepila i uzrokovati odvajanje platna. Mylar film je osjetljiv na toplinu stoga pripazite da Vaše jedro ne dotiče nikakav strojni dio broda ili kakav topli dio.

Kevlar™ (Aramid)

Kevlar je izrazito snažno jedro za svoju težinu, što znači da se neće rastegnuti kao Dacron ili Mylar. Zbog toga se Kevlar koristi za stražnje porube prednjih racing jedara, gdje su najveća opterećenja. Međutim, Aramid se može uništiti ukoliko se ne koristi ispravno. Ključna ponašanja su: izbjegavajte trešnju i lamatanje stražnjeg poruba jedra.


Dacron

Ovaj se materijal najčešće koristi kod cruising jedara. Pruža značajnu dugotrajnost, ali sve mjere opreza navedene ovdje trebaju se poduzeti kako bi se produžila njegova svojstva.


Nylon

Gotovo sva spinaker i genaker jedra su proizvedena od ovog materijala. Ovaj materijal je popularan zbog svoje lakoće i izdržljivosti. Međutim, s obzirom da se radi o laganom materijalu može se potrgati vrlo lako stoga je potrebno biti vrlo oprezan prilikom rukovanja s njim. Ako se jedro potrga na malom dijelu, može se privremeno zakrpati ljepljivom trakom, no nosite ga na popravak kod ovlaštenog servisera North Sails jedara.

SPECIFIČNE POTREBE ZA JEDRA

Bez obzira od kojeg je materijala Vaše jedro sačinjeno, postoji nekoliko smjernica koje je potrebno slijediti kako bi produžili vijek trajanja Vašeg jedra.

Prednja jedra

Najčešća oštećenja na prednjim jedrima, naprimjer lagana genova br. 1, događaju se njihovom uporabom pri jakim vjetrima. Ako se jedro naglo napuhne dolaskom iznenadnog udara vjetra, otpustite škote kako bi spriječili da jedro bude opterećeno prevelikom silom. Ako raste jačina vjetra, promijenite u teže jedro. Drugi česti uzrok oštećenja jedra je kidanje ili cijepanje jedra što je uzrokovano zbog doticanja jedra sa križevima. Potrebno je stoga obložiti križeve i stupiće trakom ili kožom te postaviti zakrpe po jedru na dotičnim mjestima. No čak i uz ove mjere opreza, jedro može popustiti ako prejako zapinje za križeve/stupiće. Evo nekoliko dobrih načina za spriječiti oštećenja:
» Pripazite da je škotina floka otpuštena dovoljno rano u trenutku letanja te pripazite na natezanje floka prilikom trimanja
» Ne koristite kolutove ili rolere koji rastežu pojačanja preko  pripona (manje izbočina znači manje oštećenja)
» S vremenom provjeravajte šavove na pojačanjima
» Pripazite da je višak od nategača stražnjeg poruba spremljen u svoj džepić
» Ako imate vodilicu, potrebno je imati početni dio koji sprječava paranje prednjeg poruba jedra
» Ne trimajte jedro dokle god vrh jedra nije podignut do kraja

Glavna jedra

Glavna jedra trpe mnoga opterećenja jer se koriste u svim uvjetima jedrenja. Stoga je iznimno važno voditi brigu o njima kako bi produžili njihov vijek trajanja. Kao što je već spomenuto, najbitniji savjet kod Kevlar jedara je izbjegavanje trešnje. Uvijek nategnite jedro dovoljno jako da očvrstite njegovu površinu i spriječite snažnu trešnju stražnjeg poruba.

Nije na odmet:

» Držite nategače stražnjeg poruba dovoljno nategnute da spriječe lamatanje
» Ne držite previše nategnut Cunningham kod laminiranog jedra
» Pobrinite se da su letvice pravilno umetnute
» Koristite obojene konope za vezanje jedra pri kraćenju kako nebi zaboravili na njih u trenutku podizanja jedra i tako iskidali jedro
» Pobrinite se da konopi za kraćenje budu provučeni tako da mogu biti pomični po deblenjaku tako da se donji porub jedra ne nategne previše
» Zakrpe na križevima omogućuju duži vijek trajanja glavnog jedra kada je otpušteno i blizu pomične opute

Spinaker

Nylon je relativno rastezljiv materijal, stoga je u stanju apsorbirati velika opterećenja bez puknuća. Međutim, materijal spinakera je izuzetno lagan i može puknuti prilikom jakih vjetrova. Naglo punjenje nakon što je jedro bilo ispuhnuto može oštetiti jedro. Drugi veliki problem za spinaker je trljanje o oštre predmete. Ovo se često događa pri podizanju i spuštanju jedra, zato pripazite da su ta područja osigurana i zaštićena. Pobrinite se da podigači jedra ne zapinju za kuke ili da ne prolaze kroz razne prepreke.

One design jedra

Kao i kod svih ostalih jedara, izbjegavajte trešnju jedra. Ponekad, naprimjer na startu, to je neizbježno, no između regata bolje je spustiti jedro nego ostaviti ga da lamata. Dobro je "odmoriti" jedro prije nego ga odlučite koristiti za višesatne regate. High-tech jedra trebaju biti namotana kad se ne koriste. Ukoliko imate prozorčiće na jedrima izbjegavajte ih izlagati prevelikoj toplini, npr. u prtljažniku automobila. Najbolji način da očistite jedro od soli jest da ga podignete van regate, po suhom vremenu te ga tako ostavite da se posuši.

Na kraju sezone, ako donesete jedro u North Sails ovlašteni servis, mi ćemo ga pregledati i učiniti potrebne popravke. Iako sva jedra stare s vremenom, pravilna briga produžit će njihov vijek trajanja.

KAKO IZBJEĆI STVARANJE PLIJESNI

» Pobrinite se da su jedra redovito prozračena, naročito nakon kiše. Tu se podrazumijeva odmotavanje namotanog prednjeg jedra po suhom vremenu na par sati.
» Izlaganje jedra sunčanom vremenu uglavnom pomaže, no pretjerano izlaganje šteti jedru.
» Ne spremajte vlažna i slana jedra u suhe prostore jer sol privlači i zadržava vlagu.
» Ukoliko će plovilo biti na vezu više od tjedan, dva skinite jedra i spremite ih suha te osigurajte da se provjetravaju redovito, naročito nakon kiše.

Ako se plijesan pojavi...

Spriječite širenje plijesni što je prije moguće jer se širi vrlo brzo. Postoji velika šansa da je se rješite onda kad se tek pojavila, relativno je mala i blizu površine. Ako uđe u vlakna vrlo je mala šansa da je se uspijete rješiti.

Izolirajte jedra, konope, pokrivala i sl. zaraženo plijesni od čistih jedara. Najbrži način prenošenja plijesni jest da zaražen dio trljate o zdrav.

Najkorištenije sredstvo protiv plijesni je klor bjelilo, također poznat kao natrijev hipoklorit. Jako je sredstvo te ga se preporuča razrjediti vodom neposredno prije upotrebe.

OPREZ: NE KORISTITE NATRIJEV HIPOKLORID NA KEVLARU I NYLONU NI U KOJEM SLUČAJU!

Natrijev hipoklorit je jedan od rijetkih poznatih otapala vlakana. Vodite računa da sredstva koja koristite za čišćenje ne sadrže ovaj kemijski spoj!

OPREZ: NE MIJEŠAJTE NATRIJEV HIPOKLORIT I AMONIJAK!

Kombinacija čini fozgen plin vrlo štetan i ubojit za ljude.

Za tvrdokorne mrlje površinsko čišćenje neće pomoći. Potrebno je stoga uroniti mrlju u fungicid i pustiti na 12 sati kako bi sredstvo doprlo do mrlje i uništilo plijesan. Za to nije potrebno koristiti visoku koncentraciju fungicida. Niti jedno površinsko struganje neće učiniti rezultate kao umakanje umrljanog platna.

Nakon pranja sa bjelilom, uvijek temeljito isperite jedro vodom. Ustajalo bjelilo može uzrokovati veću štetu na platnu od štete koju učini plijesan.

Ukoliko mrlja ostane nakon jednog kvalitetnog tretmana sa odgovarajućim sredstvima, odustanite. Iskustva pokazuju da daljnje čišćenje/struganje/tretiranje sredstvima uklanja neznatno malo plijesni, a stvara znatna oštećenja na jedru.

Odstranjivači mrlja i slični proizvodi ne sadržavaju supstance koje ubijaju ili sprječavaju nastanak plijesni. Mogu dodatno koristiti pri uklanjanju vlažnih i hranjivih površina za plijesni i mogu olakšati čišćenje uklanjanjem mrlja. No nemaju direktni utjecaj na plijesni.

Što god da koristite za odstranjivanje i sprječavanje plijesni za Vaša jedra, s vremeno će se isprati ili istrošiti u relativno kratkom vremenu. Northova NorLam® jedra tretirana su najjačim komercijalnim fungicidom koje nije štetno za zdravlje ljudi. Ono je 100% efektivno u sprječavanju plijesni u laboratorijskim uvjetima.


 Print